Aranyóra
Nincs tudományosan elfogadott meghatározás az aranyóra kifejezésre, fotós körökben közvetlenül a naplemente előtti és a napfelkelte utáni időszakot hívjuk így. Ilyenkor már lenyugvóban van a nap, de még nem bukott a horizont alá, szép súrlófények érkeznek oldalról a témára.
Ezekben a fényekben érdemes igazán fotóznod.
Verőfényes napsütésben portrét készíteni rémálom, a modelled feje felett van a nap, mély árnyékokat vett az arcára felülről, táskákat a szeme alá. Balázs a lenti képen a Tudatos Portréfotózás kurzusunkban mutatja éppen meg, hogy milyen, amikor a modell arcára felülről érkezik a fény. Ez nem fog senkinek sem jól állni.
Persze kereshetsz árnyékos helyet egy fa alatt, vagy egy épület mögött, viszont így erősen limitáltak lesznek a helyszínek a fotózásodon, ahol tudsz használható képeket készíteni. Ez az esküvőfotósok rémálma is, ahol nem teszik külön napra a kreatív fotózást, hanem az esküvő napján készítik el az anyagot. A forgatókönyv miatt szinte lehetetlen a nagyjából másfél órás fotózást a naplementére időzíteni.
Miért jobb ilyenkor fotózni?
Ha az aranyórában fotózol, akkor a hosszabb árnyékok és surlófény mellett melegebb hangulatúak lesznek a képeid, tudsz látványos ellenfényes fotókat is készíteni, plusz könnyebben tudod kiexponálni az erős csúcsfényeket és mély árnyékokat, mint verőfényes napsütésben.
Tájfotóknál, városképeknél is bajban lehetsz nappali napsütésben, mivel a csúcsfények és az árnyékok között óriási lesz a dinamikatartomány különbség, szinte lehetetlen lesz helyesen exponálj. Ha HDR technikával mégis sikerül, akkor észre fogod venni, hogy nem lesz az igazi a fotód, nem biztos, hogy a képen áttudod adni a témád hangulatát. Persze lehet nappali fényekben is ütős képet készíteni, csak egyszerűen sokkal könnyebb dolgod van, ha inkább az aranyóra környékére időzíted a fotózásodat.
Néhány fotómat csatoltam is az írásomhoz, ahol egy zalaegerszegi vendégházat fotóztam, hogy láss pár példát, hogy milyen hangulata is van azoknak a fotóknak, amiket az arany órában készítesz el.