Miért van szükség a portréfotók retusálására?
A leggyakrabban az egész képre vonatkozó módosításokat végzünk a képkidolgozás során: Színek és kontrasztok beállítása, expozíció korrekció, lencsetorzítás eltüntetése. Viszont a portréfotók esetében csak itt kezdődik a folyamat, részleteiben is bele kell olykor nyúlni a fotóba. De miért van erre egyáltalán szükség?
Én mindig abból szoktam kiindulni, hogy megnézem,
mi a konkrét célja az adott fotónak.
1. Dokumentarista, riport fotó
A dokumentarista fotók célja, hogy megőrizzék a valóságot, és hű képet adjanak az adott témáról. Komoly vádak érték pl. Steve McCurry National Geographic címoldalán megjelent Afgán lány című képét, miszerint valószerűtlenül zöldek a szemei, és ez biztosan valami utómunka eredménye. Pedig tényleg ilyen szemei voltak a lánynak. Az ilyen típusú fotókon nem szokás, sőt a szakmán belül kifejezetten tiltott a zavaró elemeket eltüntetni vagy az arcot bármilyen módon retusálni.
Fotó: Steve McCurry
2. Reklámfotó, beauty fotó
Más a helyzet akkor, amikor az emberről készített fotód célja az, hogy egy terméket vagy egy szolgáltatást adjon el. Ilyenkor a képen szereplő modell csúnyán szólva “csak egy eszköz”, az ő személyiségjegyei, arcformája nem fontos a végeredmény szempontjából.
A reklám célú fotók esetében (kivéve, ha egy ismert személy van a képen) ezért megengedett, sőt el is várt az, hogy a valóságot kissé eltorzítva egy ideális, vágyott állapotot jeleníts meg a retusált fotón. Például egy arckrémet reklámozó fotón makulátlannak kell lennie a bőrnek és a ráncokat is ki kell szedni erősebben, hiszen a fiatalság, lágyság érzetét hívottot kelteni a kép. De ez nem azt jelenti, hogy szabadon lehet garázdálkodni a képen, elhomályosítani a bőrt és teljesen eltüntetni a létező összes ráncot.
Az igazi profi retusnak pont az a lényege, hogy ne lehessen észrevenni,
hogy belenyúltak képbe. Csak sejteni lehessen.
Fotó: Tóth Balázs
3. Klasszikus portréfotó
Ha olyan portrékat készítesz, ahol a modelled személye a fontos, pl. üzleti portrék vagy családi fotók, akkor különösen vigyáznod kell arra, hogy a retusálás után is felismerhetőek legyenek az illetők a képeiden.
Míg a riport és reklám fotónál nem igazán van beleszólása a modellednek abba, hogy milyen lesz a kész kép, addig a klasszikus portréfotóknál egészen más a helyzet. Az ilyen típusú portréknál találkozhatsz azzal a konfliktussal, hogy a portré alanyod mást akar viszontlátni a saját fotóján, mint a valóság. Fiatalabbnak, vékonyabbnak, szimmetrikusabbnak akarnak látszani. A modern Photoshop technikákkal meg is lehet mindezt csinálni, ráadásul szinte észrevehetetlenül.
Fotó: Tóth Balázs
A retusálás a valóság meghamisítása?
Itt jön be a képbe a fotós morális hozzáállása, hogy milyen szinten hajlandó eltorzítani a valóságot. Én személy szerint abban hiszek, hogy nincs semmi baj azzal, ha valaki 50 éves és annyinak is néz ki a fotóján. Ezért ahogy teltek az évek, egyre kevésbé vagyok hajlandó belenyúlni a képeimbe. Inkább a fotózás során igyekszem meggyőzni az alanyomat, hogy próbálja meg jobban elfogadni önmagát.
A klasszikus portré fotók retusálásának a célja számomra az, hogy eltüntessem azokat a zavaró részleteket a fotóról, amik elvonhatják a figyelmet a fotó üzenetéről, az arckifejezésről. Például ha van egy nagy pattanás valakinek a homlokán, akkor semmi mást nem tudsz nézni a fotón, csak azt a pattanást. Ugyanez a helyzet, ha valakinek sárgásak a fogai, karikásak a szemei, kiáll egy nagyobb hajtincse, gyűrődik a ruhája stb. Ha ezeket kijavítod, attól még teljesen felismerhető marad az illető, az igazi arcát fogja vissza látni a képen, viszont kellemesebb lesz ránézni a fotóra.
Magad kell mérlegelj,
hogy milyen mélyen nyúlj bele a portréfotóiba az utómunka során.
Nincsenek egzakt paraméterek, amiket ha beállítasz Photoshopban, akkor mindig jó eredményt kapsz. Meg kell találni azt a finom egyensúlyt, ahol az ügyfeled is elégedett a képeivel, és te is szívesen vállalod a fotóidat.
A természetes hatású portréretusálás
A retusálásban segít a Gergővel közösen elkészített új kurzusunk: A természetes hatású portréretusálás, amiben megmutatom neked azokat praktikáimat, amiket használva sokkal elégedettebbek lesznek a portréalanyaid az eredménnyel, ráadásul szinte észre se fogják venni, hogy egyáltalán hozzányúltál a képeikhez.
FONTOS! Ha csak egy gyors és felületes megoldást keresel, akkor ez a kurzus nem neked való. Ha viszont hajlandó vagy időt és energiát áldozni arra, hogy elsajátítsd a legprofibb retus technikákat, akkor nem fogsz csalódni ebben a kurzusban.
Ha szeretnél többet megtudni a kurzusról,
akkor kattints ide!
A cikk írója: Tóth Balázs
Balázs az egyik legkeresettebb hazai portréfotós. Sikerét elsősorban a headshot (azaz szűk kivágású portré) fotóinak köszönheti, amelyekkel megteremtette itthon is ezt a műfajt. Balázs számos hazai előadóművész és üzletember portréit készítette el, összességében több mint 2100 ember állt már a kamerája előtt. Olyan nagy cégekkel dolgozik, mint a Morgan Stanley, Zwack vagy a Wizzair.
Rengeteget köszönhetek a fotózásnak, gyökeresen megváltoztatta az életem, ezt a szeretetet és vállalkozási tudatosságot szeretném neked is átadni. Gergővel a gondolkodásmódunk hozott minket össze, hogy közösen dolgozva a fotósuli platformján adjunk át maradandó tudást a hallgatók számára.