Jancsó Fotósuli

Min aggódik egy profi fotós?

Csomó hülyeségen. Vagyis annak tűnhetnek elsőre. Ezekkel a problémákkal laikusok és hobbi fotósok ritkán találják szembe magukat és hiába a rengeteg eltöltött évem a szakmában, ugyanúgy aggódom ezeken, persze próbálom lazán venni ezeket az apróságokat. 

 

Fizika

A megrendelők, marketingesek nincsenek sokszor képben, hogy hogyan áll össze egy fotó, hogy működik a retusálás folyamata. A múltkori szállodafotózásomat elhalasztottuk egy héttel, mivel egy nappal előtte derült ki, hogy késik a beszerzés a televíziókkal, még nincsenek bent a szobákban. Sürgős volt már a fotózás, így megkérdezte a marketinges, hogy az összes fotóra utólag oda tudnám varázsolni a tv-ket?
 

 Hagyok időt feldolgozni. 
 

Nincs megoldhatatlan feladat, csak fél nap egy kép, ráadásul az már nem fotó lesz, hanem CGI. Inkább elhalasztottuk egy héttel, amikor már helyükön voltak.

Hozzá kell tegyem, hogy nagyon kevés ilyen helyzettel találkozok ma már, miután elmagyarázom a megrendelőnek, hogy hogyan optimális megoldjuk ezt a problémát, megértik, rám hallgatnak és nem fent hordott orral okoskodnak. Nem akadok fent rajta, kollégákkal összemosolygunk, megrendelőnek pedig elmagyarázom kedvesen. Probléma megoldva.

 


 Látszólag a fotós-lányok kicsit sem aggódnak azon, 
 hogy éppen nekivezetik a drónomat egy fának. 

“Életkép a 2019-es Jancsó Fotósuli fotótáborából.”

 

Az élesség nem minden esetben a legfontosabb egy képen.

Ha weben használják a fotót néhány megapixel felbontásban és még ha egy kicsit be is mozdult sem lesz vele gond. De ha még nem tudja pontosan a megrendelő, hogy milyen méretben fogják használni a fotót, vagy ha a képet extrém mód megvágják, fontos, hogy hibátlan legyen a képélesség. Fotóim nagy részét manuál fókuszú objektívvel készítem. Ha csak egy picit is hozzáérek az élesség állító gyűrűhöz, elállítom, nem ellenőrzöm újra, életlen lesz a következő kép.
 

Hiába az évek és a tapasztalat,
ha nagy a rohanás a kékórában a fotózás helyszínén,
elfordul az ilyesmi. Bárkivel.


 

Szűk blendén fotózva ez nem jön ki annyira, de 100% nagyítás mellett már látszik, hogy nem tökéletes az élesség. Autófókusz esetén pedig azon aggódik a fotós, hogy az automatika pontos legyen, ne hibázzon, sötétben is megtalálja azt, amit kell. Régebbi konstrukcióknál pedig rémálom volt a back-front fókusz. 
 


Utómunka

“Figyu, ezt meg tudod oldani Photoshopban?” Mint a fenti példa. Legjobb ha a helyszínen mindent úgy állítasz már be, hogy utólag a lehető legkevesebb munkád legyen vele. Portréfotózásnál igényes smink, haj és ízléses ruha, városfotóknál gondos tervezés és időzítés, enteriőr fotózásnál tárgyak esztétikus elrendezése, ágynemű kifeszítése, csak hogy néhány példát említsek. 

 

A Photoshopra tekints egy eszközként, 
amivel a helyszínen nem orvosolható
problémákat javíthatod utólag.

 

Például nem rég fotóztam a Mystery hotelt, ahol ideiglenesen a törülközők helyett automatákat szereltek a mosdópulthoz. Ahogy lecseng a járvány, visszacserélik a törülközős megoldásra, de addig is kellett készítenem fotót erről az enteriőr tervezőnek. Leszedni nem tudtuk, oda volt szinte betonozva. Más lehetőség nem maradt, ezt majd utólag kellett nekem megoldjam. Az ilyen és hasonló szituációra való a Photoshop.

 

Biztonsági mentés és adattárolás

Szinte teljesen felesleges 30 megapixel feletti felbontás, csak ha nem szeretnél nagy méretben nyomtatni vagy nagyon sokat vágni a képedből belőle utólag. Szerkesztésnél egy orgazmus, hogy minden részletét látod a fotódnak, de az évek alatt hamar megtelik a háttértár. Egy RAW képem 70 megabyte. Jelenleg egy 3 terrabyte kapacitású normál HDD 35.000. forint. Ahogy telnek az évek, hamar betelik, ha aktívan fotózol.

 

Legalább egy biztonsági mentésre is szükség
van minden esetben.


 Én a BackBlaze online-back up szolgáltatását használom egy éve, amiről írtam már egy cikket, Hogyan tudd biztonságban a fotóidat címmel.

Kattints ide, és olvasd el. 

 



Adatvesztés, meghibásodik a HDD, betörnek, ellopják, vírust kapsz. Kevés az esélye bármelyiknek is, de ha már 20-30 év távlatában gondolkozol, egészen biztos, hogy csak idő kérdése és belefutsz az egyikbe.


 A profi fotós minimum minden anyagát két helyen tárolja.
 N
AS, online backup, klónozott HDD.  

 

Ha már adatvesztés, két kártyára érdemes egyszerre fotózni. Például ha esküvőfotózásnál meghibásodik a kártya, ami szintén nagyon ritka, magyarázkodni a párnak, hogy miért nincsenek meg a fotók a buliról, minimum kellemetlen. Ha magadnak fotózol akkor csak fáj a fejed utána, de ha az megismételhetetlen pillanatokat örökít meg, ott nincs második esély.

Én nagyjából másfél évig tartom meg a nyers fájlokat, utána hacsak nem kedves nagyon a szívemnek, törlöm őket.

 

Étkezés

Belemerülve egy egész napos fotózásba olykor nincs éhségérzeted, visz a flow. Beleszámítani és megszervezni előre, hogy hol és mikor tudsz megállni harapni valamit, nem mindig gondolok rá. Főleg karrierem hajnalán hajlamos voltam erről megfeledkezni, most már előre leszervezem mindig. Volt már rá példa, hogy a korai reggeli után este 11-kor tudtam megint enni. Az én szervezetlenségemnek volt ez csak köszönhető.

 

Átadási forma

Minden esetben legyen letisztázva, hogy miképpen adod át a képeket, ha valakinek azokat készíted, nem pedig magadnak fotózol. Van olyan fotós, aki gyors alap korrekciók után adja át a képeket, van aki az összes nyerset feltölti, van aki csak a retusált és kidolgozott képeket. Én utóbbit képviselem.
 

Felbontás, darabszám, nyers képek, retusált képek.
Nézeteltérések egyik alapforrása.

 

Ismerek olyan esküvőfotóst, akihez mindig átjön a pár, hogy együtt válogassák le a retusálásra kiválasztott képeket, ahol a kalibrált monitoron tudja megmutatni azokat.

Milyen felbontásban? Hacsak nem kerül nagy printbe, nem érdemes teljesen felbontásban átadni a képeket. Nem lesz rá szüksége a felhasználónak. Webes felbontás a helyzetek túlnyomó részében bőven elég. 

 

Az átadási határidő

Nagyon ajánlom, hogy írásban történjen meg az átadási határidő dátumának fixálása, hogy az visszakereshető legyen, ne pedig telefonon történjen az egyeztetés. Te szombati határidőt mondtál, megrendelő keddre emlékszik. Kinek van igaza? Emailben beszéljétek meg előre. 

 



A cikk írója: Jancsó Gergely

Olyan fotós blogot írok, amit én is szívesen olvasnék. Ha te is a fotózás szerelmese vagy csak úgy mint mi, akkor nálunk inspirációt gyűjthetsz, benntartunk a fotózás flowjában, itt megtalálsz minden információt egy helyen a szenvedélyedről. Napi rendszerességgel találsz új ingyenes tartalmakat a fotózásról, technikai újdonságokról, tesztekről, tanácsokat és hasznos tippeket olvashatsz, amik segítenek neked abban, hogy közelebb legyél a fotózáshoz. 

 

 

 

Szeretnél a fotózásról tanulni?
jancsofotosuli.com/oktatovideok.html

Hasonló cikkek a fotózásról

A kiégés legjobb ellenszere fotósként

A kiégés legjobb ellenszere fotósként

Mi alapján választ a fotós asszisztenst? [PODCAST] #10

Mi alapján választ a fotós asszisztenst? [PODCAST] #10

Kommentek


Népszerű fotós kurzusok
Enteriőr és lakásfotózás kurzus - Szeptember

Hosszú évek óta fotózom már rendszeresen lakásokat, belső tereket, enteriőröket. Ezen a személyes workshopon szeretném átadni neked a koncepciót és a tudást, hogy hogyan hozhatod ki a maximumot az enteriőr fotóidból.

Városfotózás 2021: Ne csak nézz, láss is!

Megmutatom neked a koncepciót, hogy hogyan emelkedj ki a többi fotós közül és készíts klasszisokkal jobb fotókat. Garantálom, hogy szemmel láthatóan jobbak lesznek a fotóid a workshop elvégzése után, amit te is rögtön észre fogsz venni.

Portréfotózás workshop 2021: Láss másképp!

Győrfi-Bátori Péter kollégámmal és barátommal a három éven keresztül mindig teltházas kurzusunkat folytatva mutatjuk meg a kültéri portréfotózás titkait.

Marketing tanácsadónk a Marketing Professzorok Kft.